De slimme beker die uw waarborg zelf terugstort

Met de herbruikbare en gechipte bekers van Goodless krijgt u uw waarborg automatisch teruggestort.

Als het goed is, was 2019 het laatste jaar waarin de festivalweides na afloop grote vuilnisbelten zijn, vol verkreukelde plastic bekertjes. Vanaf 1 januari is het gebruik van wegwerpbekers bij wet verboden. Verschillende organisatoren experimenteren daarom al een tijdje met herbruikbare bekers, maar het systeem voor de waarborg is niet altijd waterdicht. Als u een rondje trakteert, betaalt u de waarborg voor alle bekers. Aan het einde van de avond mag u nog eens aanschuiven om uw geld terug te krijgen. Sander Van Waes bedacht een oplossing. Hij richtte Goodless op – de naam is een samentrekking van good stuff en less waste. De startup ontwikkelde een technologie waarbij de waarborg van de herbruikbare bekers automatisch aan de juiste persoon wordt teruggestort. ‘Dat doen we door de bekers te voorzien van een chip’, legt Van Waes uit. ‘Het barpersoneel zet de bestelling met verschillende soorten drank op een slim matje dat de prijs berekent en de waarborg voor de bekers koppelt aan de bankrekening of andere elektronische betaalmiddelen van de klant. De gegevens worden bewaard in een cloud. Wanneer de bekers dan in onze slimme vuilnisbak terechtkomen, wordt de waarborg automatisch teruggestort aan de klant. De organisatoren van het evenement bepalen zelf de waarde van de lege beker. Er is ook de mogelijkheid om de bekers voor te programmeren voor elke soort drank. Het barpersoneel moet de beker dan enkel nog op het slim matje zetten en afrekenen. Het systeem doet de rest.’

Drie verdienmodellen

Bij de ontwikkeling van de ‘smart cup’ en de ‘smart bin’ werd Sander Van Waes bijgestaan door investeerder Rudi De Kerpel. Nadat hij zijn bedrijf Eurotuin verkocht had, ging De Kerpel op zoek naar nieuwe uitdagingen. ‘Aanvankelijk was ik niet van plan om te investeren in startups’, zegt De Kerpel. ‘Maar Goodless zag er veelbelovend uit. Na een artikel over het bedrijf in de krant, nam ik contact op met Sander. Het is een uniek, schaalbaar en circulair concept.’ Om Goodless rendabel te maken, bedacht het duo een drietal verdienmodellen. ‘Je hebt het klassieke systeem waarbij organisatoren of bedrijven bekers huren. Nadien leveren ze die terug in en wassen wij ze in onze wasstraat in Deinze’, legt De Kerpel uit. ‘Een tweede optie is dat bedrijven de bekers aankopen voor marketingdoeleinden. Ze kunnen hun merk op de bekers laten drukken en die dan aanbieden aan organisatoren. Die laatsten betalen dan geen huur, want het bedrijf kocht de bekers al. Het beheer en de reiniging van de bekers gebeurt wel nog door ons. Ook onze vuilnisbakken kunnen we branden, wat zeer zichtbare reclame oplevert voor de bedrijven.’ Voor een ander verdienmodel mikt Goodless op specifieke evenementen. De Kerpel: ‘Denk bijvoorbeeld aan de Bloedprocessie in Brugge. Als je een mooie afbeelding aanbrengt op de bekers, kunnen die verkocht worden als souvenir. De opbrengst delen we met de organisatie. Je haalt de bekers dan wel uit het circulaire circuit, maar ik maak me sterk dat zo’n beker echt als aandenken bewaard wordt en niet snel in de vuilnisbak zal verdwijnen.’

1,5 miljoen bekers

Na verschillende testfases op kleinere evenementen voeren Van Waes en De Kerpel volop gesprekken met grote spelers als de Vooruit in Gent en enkele voetbalclubs om hun 1,5 miljoen gechipte bekers in omloop te krijgen. De technologie van Goodless werd ondertussen ook al Europees gepatenteerd. De ambities van het duo overschrijden duidelijk de landsgrenzen. ‘We willen sowieso marktleider in eigen land zijn op het vlak van herbruikbare bekers. Over vijf jaar willen we ook de grootste zijn in Europa’, zegt De Kerpel. ‘We werken inmiddels aan nog andere toepassingen van ons systeem. We willen dat onze smart bin binnenkort ook andere soorten bekers herkent en andere voorwerpen, zoals bestek en schaaltjes’, vult Van Waes aan. ‘In 2020 experimenteren we ook met herbruikbare koffiebekers in grote bedrijven.’ ‘Dankzij de nieuwe wetgeving en het groeiende bewustzijn rond duurzaamheid enerzijds en onze innovatieve technologie anderzijds, zijn er nog heel wat mogelijkheden. Als we mensen de ruimte in kunnen krijgen, moeten we toch ook in staat zijn om voorgoed komaf te maken met onze afvalberg?’

BRON: De Standaard (30/12/2019)